|
|
Egyházi protokoll és
liturgia |
|
|
|
|
A virág szerepe, díszítés, virágok színei |
|
|
|
|
|
|
|
Zsidó felekezet |
|
|
|
A virág szerepe a liturgiában elsősorban a sátrak ünnepe
alkalmából figyelhető meg, amikor négyes csokorral imádkoznak
A Szukot(= a sátrak ünnepe ősszel) alkalmából a Zsinagógákban
ünnepséget rendeznek, a körmenet alatt pedig csokrot lengetnek.
Az ünnepi csokor Midras (zsidó biblia eredeti, ókori formája)
szerint az emberiséget jelképezi.
Az ünnepi csokor részei:
1. lulov (pálmaág) E pálmaág sátoros-ünnepkor az ünnepi csokornak
egyik része, de csak akkor alkalmas liturgiai célokra, ha
a gerince ép és egyébként is hibátlan, leveleit az ezekből
font gyűrűkkel tartják együtt. Alsó végén kétrekeszű fonott
kosarat helyeznek el. A jobboldali rekeszbe helyezik a mirtust,
a baloldaliba pedig a fűzfa csokrot.
2. Eszrog (citrusalma) szintén az ünnepi csokor része. Liturgiai
célra használhatatlan, ha folytonossági hiány, vagy túl sok
folt van rajta, vagy ha a nem kocsányos végén lévő kidudorodó
ágacskája letört róla.
3. Hadaszim (a mirtuszágnak héber neve) a tartókosár jobb
oldalán helyezik el. Legalább két szálat kell belőle itt elhelyezni,
hogy az ünnepi csokor a liturgia előírásainak megfeleljen.
4. Aróvó (fűzfaág) imádkozásnál, áldásmondásnál a törvény
szabályainak megfelelően használják, vagyis jobb kézben vagy
balkézben tartják, csúccsal lefelé. Fordítva mondják el az
imát.
Minden közösségben szokás, hogy a hitközség vásárol csokrot
abból a célból, hogy a legszegényebb emberek is megfelelhessenek
a jócselekedeti erkölcsi kötelességeknek.
A zsinagógákat is szokták virágokkal díszíteni, a díszítés
annak a jelképével függ össze,hogy a kinyilatkoztatás is a
szabad természetben történt a Sínai hegyen.Virágadásnál ügyeljünk
arra, hogy bizonyos színek és virágok pártokhoz kötődnek (pl:
piros szekfű, vagy díszítésnél pl. narancs stb)
Virág színek: általános tudnivaló a katolikus egyháznál leírtak
szerint.
|
|
|
|
<<
vissza |