|
|
Egyházi protokoll és
liturgia |
|
|
|
|
Az öltözködés, öltözködés kellékei, színek szerepe |
|
|
|
|
|
|
|
Katolikus egyház - A liturgikus öltönyök kialakulásának
története:
|
|
|
|
Az egyház szertartásainál használt
liturgikus öltönyöket két nagy csoportba lehet felosztani: |
|
1. |
Amelyeket a
papság a Szentmise áldozat bemutatása alkalmával visel.
|
|
2. |
Azon egyházi ruhákat öleli
fel, amelyeket a papság a Szentmisén kívül végzett szertartásoknál
hord. |
Az
első csoportban a vállkendő, (amictus, humerale), a miseing
(alba), az öv (cingulum), a manipulus, (mappula, fanon, mantile),
a stóla (oratórium), a misemondóruha (casula) tartoznak. Ezekhez
felsorolható a dalmatika és tunicella is , bár ez a szerpapság
(diakonus) jellegzetes egyházi öltözete.
A
másik csoportba a vecsernyeköpeny, és a karing sorolható.
A leírások szerint az egyházi ruhák az ószövetségi papság öltönyeiből
fejlődtek ki. A papság szertartási ruhaszíne jó ideig nem volt
szigorúan meghatározva, és csak fehér volt, míg a históriai
zsidó papság szertartási ruházatának szabása elő volt írva,
és a színek is meg voltak határozva.
Az Egyház liturgikus ruhái részben az ókereszténykori hívek
profán öltözeteiből alakultak ki.
Az Ősegyház legrégibb szakaszában úgy az Istentisztelet mint
a Szentségek kiszolgáltatásakor egy más, új, vagy tiszta öltözetet
használtak.
Az egyháztörténelem az első három századból semmiféle pápai,
püspöki vagy zsinati határozatokat nem ismer, amelyek az egyházi
liturgikus ruházat mikéntjére vonatkoznának, ezért az első keresztény
századok szertartási ruhái nem sokban térnek el a köznapitól.
A görög - római világ ünnepi ruházata egy bő redőjű, lefelé
csüngő ruhadarab a tóga volt. Csak a germán törzsekkel való
érintkezés folytán kezd a rómaiaknál is mindinkább ismertebb
lenni a rövidebb és egyúttal szűkebb ruházat, az úgynevezett
"germán kabát".
A görög - római ruházatokat
két nagy csoportra lehet felosztani: |
|
1. |
Olyanokra, amelyeket
alsóruhára lehet felölteni. (pl:tunika, tóga). |
|
2. |
Olyanokra amelyeket önállóan
is lehet viselni. E hétköznapi ruhadarab mellett ünnepi
tunikát is hordtak, ez volt a tunika taláris. Anyaga jobb
volt, finomabb szövésű, széleit a közhivatalt viselők
díszítéssel látták el. Az ókeresztény falfestményeken
a pallium és tunika már felismerhető.
Az Egyház 1. Békekorszakának beálltáig (313) a keresztény
papságnak nem volt külön szertartási ruházata. A tógával
az Ősegyház emlékein nem találkozunk, leggyakrabban a
kényelmes palliumot hordták. Az egyházi ruha viselettörténetének
2. Második időszaka 350-től 800-ig, azaz Nagy Károly császár
koráig tart. E korszakban alakult ki az egyházi ruházat
és különül el már teljesen a világi, profán ruhaviselettől.
A tunica és a felsőruha megmarad, de más ruhadarab is
kezd kifejlődni, a dalmatika és a planeta. A manipulus
és az orarion is ekkor változik át szertartási ruházattá,
és ezen időszak folyamán lesz a pallium a püspökök jellegzetes
ruhadarabja. Az Istentisztelet pompájának kifejtése is
megkezdődik, e téren különösen Bizánc tűnik ki.E kor liturgikus
ruházatáról a 653-ban lezajlott toledói zsinat határozatai
is megemlékeznek. Legfontosabb újítás, hogy előírják a
mappula, az orarion és a pallium viseletét. Ez a kor,
hasonlóan az előzőekhez, kedveli a fehér színt. |
|
3. |
A harmadik korszakban, amely
Nagy Károly császár korától, azaz 800-tól Ince pápa koráig,
1200-ig tart, már teljesen kialakul a már korábban leírt
egyházi ruhaviselet. |
|
|
|
|
<<
vissza |