|
 |
 |
 |
 |
Egyházi protokoll és
liturgia |
 |
|
 |
 |
Az öltözködés, öltözködés kellékei, színek szerepe |
 |
 |
|
|
 |
 |
|
Református egyház
|
 |
 |
|
A református egyház
egyszerűsége a templomdíszítés mellett a lelkipásztor liturgikus
öltözékében nyilvánul meg. A ma használatos palást - egyesek
szerint - a XVII. századi francia abbék keskeny, fekete, földig
érő, a nyakon szalaggal összekötött palástjából alakult ki.
Más felfogás szerint akadémikus jellege van a palástnak, hiszen
a református lelkész felkészülésében mindig kiemelkedő szerepet
töltött be a "tudományokban való jártasság" megszerzése.
A palást tehát nem az egyházi méltóságot, hanem a szolgálatra
való felkészültséget hivatott kifejezni. Mintájában, anyagában
lehet eltérő, de minden palást fekete, sújtásokkal gombolható,
de nem gombolandó csak a nyaknál. Ebből az következik, hogy
"alá kell öltözni" amely férfiaknál, ha nem is fekete,
de sötét öltönyt, fehér inget és fekete vagy szolidan mintás
nyakkendőt jelent. Nőknél ennek megfelelően fekete vagy sötét
kosztümöt. Az úgynevezett föveg, amely kizárólag nyílt színen
például temetőben használatos a tipikusan magyar kis- és középnemesi
fejfedőre emlékeztet. Hagyományosan öltözködő lelkészek nyakkendő
helyett magas mellényt vagy azt imitáló nyakba kötött ruhadarabot
viselnek. E viselet nem csak liturgikus alkalmon hordható, hanem
a reformátusok "papi civilje". Egyébként sok-sok kivételt
is tudomásul véve (farmernadrág, rövidnadrág) a református lelkészek
többsége minden napos viseletként hordja a sötét öltönyt, fehér
inget nyakkendővel vagy az említett mellénnyel. Meg kell még
említenünk, hogy Magyarországon is egyre inkább divatossá válik,
különösen is nyári időben, amikor a zakó kényelmetlennek tűnik
a fekete ing klerikális gallérral akár a palást alatt, akár
általános viseletként. Ez a gallér azonban mindig az egyszerűbb
változat, tehát amelynek kivillanó fehér része csak az áll alatt
látható. Ha egy református lelkész ilyen inget hord, akkor nem
arról van szó, hogy a "katolikus pap ruháját vette fel",
hanem például arról, hogy külföldön végzett tanulmányokat vagy
szolgálatot, ahol a protestáns lelkészek körében általánosan
hordott viseletről van szó. Természetesen a katolikusoktól,
ortodoxoktól, anglikánoktól eltérően ennek az ingnek a színe
mindig fekete.
Az említett palást viselete magától értetődik a primer lelkészi
szolgálatokban: istentisztelet, úrvacsoraosztás, esketés, temetés,
keresztelés, szentelések, áldások. Bibliaórákon, pásztori látogatások
alkalmával nyilván nem szerepel. Amikor ökumenikus alkalmakról
van szó, tehát több lelkész szolgál együtt, akkor előzetesen
egyeztetni kell, hogy a maga rendjének megfelelően minden lelkész
azonos öltözékben jelenjék meg. Hasonlóan tisztázni kell, ha
társadalmi rendezvényen kérik a lelkészt szerepvállalásra, hogy
az alkalomhoz lelkészi öltözetének melyik darabjai illenek és
melyek nem.
Az istentiszteleten résztvevők öltözete függetlenül a spirituális
részvételük milyenségétől legyen egyszerűen ünnepélyes. Sajnos
már kihalóban van a templomba járók körében is az a szép szokás,
hogy az új ruhát, az új cipőt először az istentiszteletre vesszük
fel.
A fentiekből kiderül, hogy általában a református miliő színekben,
díszekben, szimbólumokban szegény. Éppen ezért fontos tudni,
hogy melyek azok a szimbólumok, amelyek általánosan használatosak
református körökben, s amelyeket például ajándékozás (vésetés,
rajzolás) esetén fontos figyelembe venni.
E "megszegényítés" mögött nyilván az a megfontolás
állt, hogy a szimbólumokban a jelző kép nagyon könnyen a jelzett
üzenet vagy személy helyébe lép és így bálvánnyá válik. A protestáns
ember inkább hisz a szó erejében, mint a kép erejében. Amikor
az úgynevezett szentképeket és szobrokat eltávolítja, akkor
azt pusztán azért teszi, mert attól aggódik, hogy ezek sokkal
inkább eltakarják Isten titkát, magukra hívják a figyelmet,
minthogy kijelentsék azt. Mindazonáltal a szimbolikus kifejezésmódot
a reformátusok is megtartották, kínosan ügyelve a szimbólum
jellegére, melyek közül a legfontosabbak az alábbiak.
Csillag,
a reformáció jelképe, a református templomtorony dísze. E csillag,
amint előképe a bölcseket Betlehembe hívta, a híveket a Krisztus
kegyelmével való találkozásra hívja.
Kakas
szintén a templomtornyokon jelenik meg, emlékeztet bennünket
gyarló és esendő voltunkra. Áruló Júdások, hitetlen Tamások,
tagadó Péterek bármelyik pillanatban mindannyian lehetünk.
Égő
szív, tipikusan kálvinista jelkép, mely a 25. zsoltár
alapján azt fejezi ki, "szívemet, mint égő áldozatot az
Úrnak ajánlom".
Kehely,
elsősorban sírköveken, de szószékeken és templomajtókon is hirdeti,
hogy a kegyelem teljességét, a csordultig telt kelyhet vehetjük
magunkhoz, s azt senki el nem veheti tőlünk. Az Isten kegyelmében
senki, csak mi magunk korlátozhatjuk önmagunkat.
Pelikán
sűrűn megjelenik szószékek csúcsán, miközben önnön húsával és
vérével táplálja kicsinyeit. A mi hitünk alapja sem filozófiai
tűnődés, vagy érzelmi rajongás, elvágyódás, hanem Krisztus megtöretett
teste és kiontott vére, mely örök életre táplál bennünket.
A
zászlós bárány a református egyház címerében központi
helyet foglal el, amely Krisztus áldozatára és különleges győzelmére
emlékeztet bennünket. A magyarországi reformáció és Debrecen
város történelmi összefonódását jelzi, hogy e kettő címere ugyanaz.
A
Biblia a fegyveres testületek protestáns lelkészeinek
gallérján hirdeti a biblikus hátteret, a Sola Scriptura elvet.
A
hajó immáron a teljes ökumené jelképe, amely Noé bárkája, és
Pál apostol hajója után a menekülés bárkáját, a különbözőek
összetartozását, az Istenre szorultságban való egységünket fejezi
ki.
A
kereszt. Nagy kérdés a reformátusok számára a kereszt.
A kereszt, mint fogalom, központi helyet foglal el a hittanukban
és a hitgyakorlatukban. Emlékezzünk csak a nagypéntekről mondottakra.
Ugyanakkor bizonytalanul jelenik meg a szimbólumrendszerükben,
amelynek történelmi okai vannak. A pozsonyi vésztörvényszék
(1671-73) a kereszt jegyében ítélte halálra, száműzetésre, börtönre
vagy gályarabságra a reformátusokat. A kereszt történelmileg
ezt a terhet hordozza, így sokkal inkább az ellenreformációnak
vagy egyszerűen a római katolicizmusnak a jelképe, mint a kereszténységnek
Magyarországon. |
|
|
|
Úrvacsorai kelyhek fehér
terítővel (Fasori református templom)
|
|
|
|
Kehely és keresztelőkancsó
(Kálvin téri református templom)
|
 |
 |
|
<<
vissza |
|
 |
|