|
A zsidó szimbólumok
egy része (a Dávid-csillag, a hétágú menóra stb.) csupán vallási-
közösségi (Izraelben nemzeti) jelkép, mások viszont a vallásgyakorlattal
szorosan összefüggnek.
A vallásos zsidó férfiak míndig fedett fővel járnak, a fedett
fő (kipa, vagy kalap) kötelező.
Természetesen udvariasság kérdése, hogy a nem zsidó vallásúak
is így jelennek meg a Zsinagógában és a zsidó vallásos szertartásokon.
A vallásos zsidóasszonyok általában mindig bekötött fővel, vagy
parókában járnak, a bekötött fő (vagy paróka) a templomban is
kötelező. Általában a Zsinagógákban helyes a bekötött fő szokásához
a nem zsidóasszonyoknak is illik alkalmazkodni.
A fedett fő a férfiaknál az étkezés alkalmával is kötelező,
ha a házigazda és az asztal körül ülő férfiak így foglalnak
helyet, illendőet követni a más vallásúaknak is.
A fej lefedése az ókori zsidó-keleti szokásokban, mint a teljes
felöltözöttség jelképe a zsidó mindenható előtti tisztelet megindoklása
volt.
Az asszonyok hajlevágási szokása nagyon régi eredetű, a hagyományos
magyarázat Ráchel ősanyára vezeti vissza, aki egy alkalommal
befedte a fejét, történetesen is elfedte a haját. A szokás számos
magyarázatot váltott ki, feltehetően szerepet játszott ezek
között az is, hogy a női haj netán a férfiakra nem megengedhető
hatást gyakorolt.
Cicit, cicesz: (azaz emlékeztető
rojtok), eredete onnan származik, hogy Tórai parancs a férfiak
ruhájának négy szélére emlékeztető rojtok alkalmazását kívánta.
Ezeknek az alkalmazása külön erre a célra készült ruhadarabbal
történik, amelyeket vagy az övvel összeerősítenek a nadrág alatt,
vagy az ingen viselnek. Úgy képzeljük el, mint egy nyitott és
újatlan pulóvert, és ennek négy széle is ilyen emlékeztető rojtokban
cicitekben végződnek. Szokták az ing alatti kis atlétán is viselni,
hiszen a talisz négy rojtja, a vallásra figyelmeztet.
Kapedli, kipa: kerek kis
fejfedő, amely készülhet fekete bársonyból,vagy színes horgolt
anyagból, de bőrből is.
Kitli, kitl: a halottas
ruha felső tartozéka, vászonból készített ingszerű ruhadarab
fodrozott mellel, kiegészíti a kitli sapka, amely rendszerint
selyemből (néha vászonból) készül. Ezüst vagy arany kördíszítéssel
készül, mint a talisz (imaköpeny).
A halotti ruhát és sapkát az elhunytra illesztve az ezüst
vagy arany kördíszítéseket eltávolítják. A halottas ruhához
fehér vászonból készült öv is párosul.
A liturgiában is szerephez jut, újév és engesztelés napján
az Istentiszteletnél mindig csak az előimádkozó és a Rabbi
használja. Sok helyütt a kitlihez öv is párosul.
Tallit, vagy népnyelven talisz:
Imaköpeny, négyszélű gyapjúlepel, (szélén hasonló rojtok
vannak, mint a cicitnél) amelyben a férfiak az imádkozást
végzik. Hosszában a szélek felé jobb-és baloldalon fekete
szövés csíkozza. A régi Izraelben öltőruhának használták és
egész napon viselték, ma már csak imánál, vagy Istentiszteleti
alkalmakkor viselik a férfiak, illetve a 13. életévüket betöltött
fiúk. Hozzátartozó része a négy szélén lecsüngő szemlélő rojt.
(cicisz).Ha ez szabálytalanul van megcsomózva, vagy ha már
kopott, akkor a talisz is maga is alkalmatlan liturgiai célokra.
Díszes része az ezüst- vagy aranyszálakból szövött felső (nyak):
az átóró. Ez néha fémlemezből áll, egyeseknél puszta selyemszalag
a dísz.A modern istentiszteletben divatos selyemből készült
talisz, ezt rendszerint csak összehajtott átvető formájában
használják
Van olyan szokás is, amely szerint a házasemberek öltik magukra
imádkozás alkalmával.
Vállra borítva használják a Rabbik, a zsidó vallástudományokban
kiváltképpen járatos tudós férfiak pedig a fejüket is betakarják
a tallittal. A haladó,neológ,esetleg konzervatív liturgikus
irányzatokhoz tartozók sálszerűen összehajtva a nyakukra helyezik.
Felöltése áldás kíséretében történik, minthogy szombaton és
ünnepnapokon az ünnepi a szombati ruházat is vallásos kötelességet
jelent, úgyanúgy a talisz esetében is.
A talitot tehát háromféle formában használják:
1. a szigorúan vallásosak, különösen az ortodox irányzatot
követő rabbik a fejükre is borítják
2. a laikusok, ha konzervatívak, köpenyszerűen a vállukra
borítják, (leginkább ez a forma dívik.)
3. a haladó irányhoz tartozók sálszerűen összehajtva a nyakukra
vetik. Az előimádkozó mindig felölti, a közösség csak bizonyos
alkalmakkor.
Akit Tóra elé szólítanak, az magára veszi. Bizonyos ünnepeken
kötelező, sok helyen a házasemberek öltik fel, másutt kis
gyermekek is.
Tehetősebbeknek van külön hétköznapi, van külön ünnepi taliszuk.
A talisz felöltésénél külön áldást mondanak, rendszerint úgy,
hogy a taliszt a fejre borítják.
Férfiakat taliszban temetnek el, de a szemlélő rojtot elszakítják,
és a koporsóból kilógatják, a talisz díszét pedig letépik.
Tallit kátán: (cicit) kis
talisznak is nevezik, négyzet alakú gyapjúból készült, kb.
egy méter hosszú, s a vállnak megfelelő keskeny ruhadarab,
középütt négyszögű nagy kivágással, hogy a fejen át a vállra
vethessék. Négy sarkán van a szemlélő rojt
(a cicisz) akár a taliszon. Viselésük bibliai parancson alapszik
Míg a taliszt csupán istentisztelet alkalmával a ruha felett
viselik, addig a talisz kátánt a ruha alatt, az ingen hordják
egész nap.
A szemlélő rojtnak az a szimbolikus értelme, hogy állandóan
Isten törvényeire, a kiválasztottsággal járó kötelességekre,
és az ember személyes szentségére emlékeztesse a zsidót. Csak
férfiak viselik, de már gyermekkoruk óta, mert a fiúkra akkor
adják rá a cidáklit, amikor betűvetésre fogják őket.
Töfilin, tefilin: (imaszíjak)
szíjakkal ellátott két bőrtok, amelyekben pergamentekercsek
vannak, bibliai szövegekkel. Az egyik töfilint a bal karra
szíjazzák, a másikat a homlokra veszik fel. A reggeli imádságnál
a 13. életévet betöltött fiúk, férfiak számára kötelező. Karra
és fejre történő felvételét a bár micvó előtt szokták megtanítani,
minthogy a 13.életév betöltése után már kötelező annak alkalmazása.
A töfilint a hétköznapi, sok rítusban pedig az úgynevezett
Istentisztelet alkalmával öltik fel. Szombat és ünnepnapokon
nem veszik fel, mert ezek a napok úgyis Istenre és törvényeire
emlékeztetik a zsidó népet.
Az öltözködést illetően meg kell említeni, hogy a rendkívül
vallásos zsidók a mai férfi öltönyök szokásához képest rendkívüli
konzervatívan öltözködnek. Lehetőleg fekete ruha, hosszú térdig
érő, vagy azon túli kabát, fekete különféle formájú nadrág,
és fekete kerek vagy hosszúkás kalapot viselnek, mely alatt
ott van a bársony fejfedő a kapedli.
Télen a jobb módúak prémből készült gallérral ellátott télikabáttal
egészítik ki ruházatukat. Ezek anyaga nyáron sem nagyon változik,
hanem könnyebb szövetből ún. lüszter anyagból (taft anyaghoz
hasonló fényes alkalmi jellegű anyag) készülnek.
A len és a gyapjú keverése általában tilos. A vallásos zsidók
gyakorlatilag az ilyen kevert anyagot az ún. sáfnézt nélkülöző
anyagból készíttetik a férfi kabátok belső részeit, amely
a kabátnak megfelelő tartást ad. Vallásos zsidó férfiak frakkot
és szmokingot nem viselnek, - általában csak az Amerikai Rabbik
öltenek fel ilyen ünnepélyes viseleteket -, helyette a nagy
többség fekete öltönyt visel.
|