|
|
|
|
|
Rendezvényszervezés |
|
|
|
|
A rendezvény fogalma, csoportosítása, a rendezvények típusai |
|
|
|
A rendezvények szakjelleg
szerinti csoportosítása:
Szakjellegük szerint megkülönböztetünk: |
|
1. |
művészeti jellegű (előadás,
koncert, fesztivál stb.), |
|
2. |
tudományos jellegű (konferencia,
szimpózium, bemutató), |
|
3. |
közművelődési jellegű (fesztiválok,
egyes közösségi szokásokhoz fűződő programok), |
|
4. |
társadalmi, politikai jellegű
(közgyűlések, közösségi akciók, felvonulások), |
|
5. |
egyházi jellegű (körmenet,
felvonulás, avatási ünnepségek), |
|
6. |
sport jellegű (versenyek,
bemutatók, EB, VB stb.), |
|
7. |
kereskedelmi jellegű (árubemutató,
kiállítás, vásár, akciós-) rendezvényeket.
A kereskedelmi jellegű rendezvények speciális fajtái az
üzleti rendezvények. |
Az üzleti rendezvények alapkategóriáit
négy csoportba sorolhatjuk: |
|
|
a reprezentációs rendezvények
|
|
|
nyílt fogyasztói rendezvények |
|
|
konferencia típusú üzleti
rendezvények |
|
|
bemutató típusú üzleti rendezvények.
|
A reprezentációs rendezvények tartalom szerinti csoportosításába
tartoznak a klasszikus fogadások, partik, a témarendezvények
(Operabál, Üzleti Szféra Bál, orvosok, jogászok, különféle szakterületek
által szervezett bálok, partik). Azon kívül a különféle bálok,
csapatépítő rendezvények és programok is, melyek célja az, hogy
a résztvevőkben egy vállalaton belül az összetartozás tudata
kialakuljon.
A nyílt fogyasztói rendezvények célja, hogy a rendező cégek
termékeiket és szolgáltatásaikat, a márkahűséget erősítsék.
A konferencia típusú üzleti rendezvények (tanácskozás, értekezlet,
vitaülés) célja az információ átadása.
Ezek a rendezvények értékes programokat nyújtanak, hiszen egyrészt
a konkurencia is, másrészt a hivatali, állami élet szereplői
is részt vehetnek rajtuk. Annál eredményesebb, minél nagyobb
a látogatottsága, így lehetőséget nyújt széles körű tapasztalatszerzésre
és tapasztalatcserére is.
A XX. század második felében - a gazdaság, a politika, a tudományok
egyre erősebb nemzetközi szerepe és a technika fejlődése következtében
- rohamosan fejlődő, új terület jött létre, a konferenciaturizmus.
Napjainkban a kongresszusi, az üzleti és a kiállítási turizmus
már jelentős szerepet játszik egy-egy ország turisztikai kínálatában.
A konferenciák iránti kereslet folyamatosan növekedik.
Míg 1975-ben világszerte összesen 3.300 nagy - több mint 300
résztvevő jelenlétével lebonyolított - nemzetközi rendezvényt
tartottak, addig 1998-ban számuk már 9.500-ra emelkedett. Az
összes nemzetközi rendezvény háromnegyedének húsz ország adott
helyszínt és Magyarország ezen a ranglistán 1999-ben a 15. helyen
állt.
A bemutató típusú üzleti rendezvények legfontosabb célja a szakmai
információ átadása, szakmai tapasztalatcsere, ahol a cél a tevékenység
hétköznapi bemutatása.
(A paksi erőmű bemutatásakor például a lakosság részére minden
évben lehetőséget nyújtanak arra, hogy közvetlen közelről láthassák,
veszélytelen az üzem működése.)
Az üzleti rendezvényeknek azonban nem csak az üzenetátadás a
célja, hanem az informálódás, a közvetlen tájékoztatás is, amelynek
eredményeként a résztvevők részletes üzleti és szakmai információkkal
gazdagodva térhetnek haza.
Hivatalos rendezvények (delegációs programok)
Az üzleti rendezvények mellett a hivatalos rendezvények (delegációs
programok) szervezése is gondosságot igényel, hiszen a jó lebonyolítás,
a rendelkezésre álló idő ésszerű kihasználása, a színvonalas
kiegészítő események a programok fontos részét képezik.
A hivatalos programot javaslatként terjesztik elő, hiszen lehetnek
kérések; előfordul, hogy a partner más kívánságokat, változtatásokat
szeretne. Ezeket a kívánságokat a programok összeállításánál
az ésszerűség határai között figyelembe kell venni.
Az előzetes program összeállításánál a szakmai és szabadidős
programok arányaira összeállítására kell ügyelni. A szabadidős
programoknál ne abból induljunk ki, hogy mi, milyen programot
szeretnénk, hanem abból, hogy a vendégeknek milyen az érdeklődési
köre.
A program szakmai, szabadidős
és technikai részekből tevődik össze; (ezeket össze kell
dolgozni): |
|
|
szakmai tárgyalások ideje,
más ügyfelekkel történő találkozások, üzemlátogatások, |
|
|
szabadidős programok (ha
van!): városnézés, ebéd, vacsora, fogadás, színházlátogatás, |
|
|
technikai: érkezés, elutazás,
elszállásolás, gépkocsi biztosítása, tolmácsrendelés,
találkozók megszervezése, kultúrprogram jegyrendelése,
meghívók készíttetése, tárgyalótermek berendezése, a tárgyaláson
résztvevők kiértesítése, jegyzőkönyv-aláírásokhoz, aláíró
mappák, zászlók, ajándék, stb. |
A végleges programot írásban - magyar vagy idegen nyelven -
minden érintett fél megkapja (a beosztott gépkocsivezető is!).
|
8. |
egyéb jellegű rendezvényeket,
amelyek egyikbe sem sorolhatók, és |
|
9. |
a fentiekből adódó komplex
jellegű rendezvényeket (pl. fesztivál keretén belül rendeznek
konferenciát és kiállítást, kombinálják néptánc bemutatóval
vagy egyidejűleg sportversennyel, árubemutatóval és nemzetiségi
nappal is). |
A rendezvények csoportosításánál azokat a rendezvényeket, amelyeken
a föld országai 25-30%-os arányban vesznek részt, világrendezvényeknek
nevezzük.
Az európai országok 35-50%-os részvételi arányánál európai rendezvényekről
beszélhetünk, míg a legalább három külföldi résztvevővel megrendezett
eseményeket nemzetközi rendezvénynek nevezzük.
Országos rendezvényekről akkor beszélünk, ha az események nagyobb
földrajzi régiók vesznek részt, de megkülönböztetünk még regionális,
megyei (városi), valamint kisebb közösségi rendezvényeket is.
|
|
|
|
<<
vissza |
|
|
|