|
Nyílt
fogyasztói rendezvények
A hazai és nemzetközi kiállítások mellett ez a rendezvénytípus
az, amely több ezer, tízezer, sőt százezer főt is megmozgat.
E rendezvények fő célja a fogyasztó megnyerése, ezzel a vásárlási
kedvet, a márkahűséget szeretnék erősíteni. A rendező cég a
fogyasztói rendezvénnyel azt szeretné elérni, hogy rendszeres,
gyakori vevői, fogyasztói legyenek termékeiknek és szolgáltatásaiknak.
A nyílt fogyasztói rendezvényeket számtalan csoportra lehet
osztani, de ezek legjellemzőbb formái is különbözők:
vállalati nyílt napok,
nyilvános szakmai programok, gálák,
családi napok,
fesztiválok,
koncertek,
road-show-k.
Vállalati nyílt napok
Nagyobb vállalatok - sokszor kedvezményes vásárlással egybekötött
- nyílt napokat tartanak, melyeken bárki részt vehet.
Ha például az egyik sörgyár szervez egy vállalati nyílt napot,
akkor megmutatja fogyasztóinak, hogy hogyan készül a nemes nedű.
A vendégek felülnek egy kisvonatra, megnézik a gyárat, és egy
kevés bepillantást nyernek a sörgyártás folyamatába.
De lehet az is, hogy például a Paksi erőmű nyílt napot szervez.
Akkor a vendégeknek megmutatják, az erőmű működését, bemehetnek
a diszpécserterembe, ahol a különféle műszerek sokasága kísérhető
figyelemmel. A látogató arról is meggyőződhet, hogy biztonságos-e
az atomerőmű. Ilyen látogatáskor nemcsak információt és adatokat,
hanem olyan élményt és lehetőséget kívánnak nyújtani a vendégeknek,
amelyre más program keretében nincs lehetősége. Ilyen nyílt
nap megszervezésére csak egyszer kell tervet készíteni. A látogatás
általában nem tart sokáig, egyszerre 20-30 főt szokás egy helyszínen
végigvinni. Jó, ha a látogatás során valamilyen prospektust
is kapnak a résztvevők.
A Budapesti Elektromos Művek, a Fővárosi Gázművek Rt., valamint
a Fővárosi Vízművek Rt. rendszeresen rendez nyílt napokat, amikor
a lakosság betekinthet a vállalat életébe, tájékozódhat, kérdéseket
tehet fel, és a vendégek megtekinthetik a vállalat meghatározott
területeit.
Nyilvános szakmai programok, gálák
Sok szempontból hasonlítanak az előző kategóriára, a vállalati
nyílt napra. A különbség abban rejlik, hogy az itt bemutatott
áru bonyolultabb az előzőnél.
Ott egy végterméket mutatnak be (sör), a végterméket általában
mindenki jól ismeri. Ha azonban a nyilvános szakmai napok keretében
például egy új gépkocsi- sorozat bemutatásáról van szó, akkor
sok mindent el kell mondani az új kocsiról.
A vállalati nyílt nap keretében a vállalat, (erőmű) működését
mutatják be, míg a nyilvános szakmai nap keretében egy termék
bemutatásánál (számítógép, fénymásoló gép stb.) sokkal több
kérdés merülhet fel. Sok vonása egyezik ugyan az előző vállalati
nyílt napokkal, mégis a nyilvános szakmai napok költségei rendszerint
magasabbak. A nyilvános szakmai napok egy későbbi értékesítést
célzó jellegűek is, esetleg valamilyen speciális ajánlatot is
tartalmaznak. A programok szervezésének ideje egy - két hónapot
vesz igénybe, és a program több napon át is folytatódhat.
Családi napok, hétvégék
Sok család a hétvégén, szabadidőben szokta lebonyolítani bevásárlásait.
Ezt tudva a cégek arra szeretnék rászoktatni a családokat, hogy
hétvégén látogassanak el hozzájuk.
Ezért a bevásárlóközpontok, egyéb nagyáruházak, de pl. sok,
autót kínáló cég rendszeres programja a hétvégi családi nap.
Ilyenkor igyekszenek a család minden tagjának valamilyen élményt,
szórakozást nyújtani.
Néhány száz (ezer) fő látogatására lehet számítani, de ezeket
a programokat is gondosan elő kell készíteni. Ez a fajta rendezvény
is költségekkel jár, melyek a szolgáltatások jellegétől függően
milliós nagyságrendűek lehetnek. (Katalóguskészítés, felhívó
anyagok, reklám, vendéglátás, műsorok, egy-két neves vendég
stb.) A programokkal kapcsolatos szolgáltatások, technika, bérleti
díjak, a személyzet költségei, a vendéglátás, az ajándékok stb.
Fesztiválok
A nyílt fogyasztói rendezvények talán legnagyobb szabású vállalkozásai.
A fesztiváloknál rendszerint több, nagyobb cég (vagy intézmény)
fog össze többnapos, nemegyszer egyhetes, kéthetes rendezvény
megszervezésére.
Ezek a rendezvények különböző eseményeket foglalnak magukba.
Az események egy része naponta ismétlődik, más részük egyszeri
alkalom. A látogatók száma több tízezer, és vannak, akik többször
is ellátogatnak a programokra. Egy ilyen többnapos fesztivál
költsége néhány tízmillió forinttól akár félmilliárd forintig
is terjedhet.
A fesztivál kifejezetten imázs (cégről kialakított kép) erősítő,
jelentős élményt szerző rendezvény.
A fesztivál esetenként egy név köré csoportosulhat, viszont
sokfajta eseményt tartalmaz, ezért várhatóan a célközönség minden
rétege talál valamilyen érdekes programot a maga számára (például:
Művészetek Völgye 2003 fesztivál Kapolcs).
Éppen a nagy tömeg és a jelentős költség miatt a szervezés nagy
szakértelmet, legalább jó néhány hónapot, nem egyszer több mint
fél évet is kíván.
Koncertek
Nevükből adódóan, zenei élményt kívánnak nyújtani néhány órás
időtartamban. Ezek az események több tízezer főt vonzanak, de
nem tartanak fél napnál hosszabb ideig.
A könnyűzenei koncertek célközönsége általában az ifjúság, bár
egyes esetekben (például nosztalgiakoncerteknél) idősebbekre
is számíthatnak.
A rövid időtartam és a viszonylag rövid, néhány hónapos szervezési
időszak ellenére ezek a koncertek a föllépő zenekarok költségei
miatt meglehetősen drágák, nemritkán elérik a százmillió forintot.
A közönség odacsalogatása érdekében általában divatos zenekarokat
kérnek fel. A már befutott vagy divatos zenekarok mellett úgynevezett
előzenekarok számára biztosítanak bemutatkozási lehetőséget.
Road show-k
Ezek az események több helyszínen, előre meghatározott menetrend
szerint lefolytatott, rendszerint azonos forgatókönyv alapján
folynak. Céljuk, hogy az ország több helyszínén mutassák be
a road show-t a szervező cégek. Ezeket a bemutatókat rendszerint
gépkocsikaravánnal utazó, az adott helyszínen gyors installációt
végző csoportok tartják.
A műsor és szereplők gyakran ugyanazok, vagy csak kevésbé változnak.
A program néhány hétig tart, egy-egy helyszínen néhány ezer
főt látnak vendégül. A teljes útvonal végére akár százezer fő
is láthatja a műsort.
A road show-k szervezési ideje néhány hónap, ugyanis minden
városban biztosítani kell a helyszínt, az ellátást, az energiát,
és a többi, a működéshez szükséges eszközt. Éppen a "vándorlás"
miatt, költsége néhány tízmillió forint, vagy a felett határozható
meg. Az esetek többségében szabadtéren, jó időben szokták megrendezni.
|