|
Magyarországon az
evangélikus egyházzene kibontakozását a lutheri felfogáson túl
döntően befolyásolta, hogy
- milyen nemzetiségű volt a gyülekezet( hiszen kezdettől fogva
az evangélikusság magyar, német, szlovák, tehát háromnyelvű).
A német ajkú városi polgárság mintája a német egyház zene,a
szlovák gyülekezetben a liturgikus és a családéneklés, a magyar
ajkúakra pedig a puritán irányzatok
hatottak.
- a gyülekezet (ott és akkor) a vallásszabadságot milyen mértékét
élvezte
- igényelt-e a gyülekezet hitbeli felfogása egy magasabb színtű
egyházzenét, vagy sem.
Az evengélikus egyházzene legalapvetőbb eleme a gyülekezeti
ének, a koráléneklés.
Luther első énekeskönyvének megjelenése (1524) után 12 évvel
hagyja el a Krakkói nyomdát az első magyar énekeskönyv. Az
énekeskönyvek a korszellemnek megfelelően változtak, a későbbi
könyvek felveszik a megelőző korok értékes darabjait. A XX.
században megindul az énekreform mozgalom, amelynek célja
hogy a dallamok visszanyerjék XVI. századi ritmikus formájukat.
Ezt végül az 1982-ben megjelent kottás Evangélikus énekeskönyv
valósítja meg, amelyben 488 korál, vagy korál jellegű ének
mellett énekes liturgiák, és biblia órai énekek is találhatók.
Az evangélikus egyház az istentiszteletnek két alapvető formáját
ismeri.
A "vasárnapi rend" a mise menetét követi, a "
mindennapi rend" pedig hasonló a zsolozsmák (imaórák)
liturgiájához.Mindkettőben a lutheri elvet követve a gyülekezet
gyakori éneklésével tevékenyen kapcsolódik a liturgia menetébe.Jelentős
az énekkar és az orgona (harmónium) szerepe is.
A reformáció terjedésével az énekkari kultúra is kibontakozott,
főként azokban a városokban, ahol az evangélikus elöljárók
áldoztak a templomi zenére, vagy ahol jó iskola volt, amelynek
kórusa a templomi szolgálatot is ellátta.Így alakult ki a
királyi Magyarország és Erdély területén több jelentős egyházzenei
központ.
Trianonnak súlyos következményei voltak a magyar lutheránus
egyházi életben, de a kommunista intézkedések sem tettek jót
az evangélikus egyházra, és az egyházzenére.Az elveszett kántorok
pótlására Farsang Árpád írta meg a harminc gyakorlatos harmónium
iskoláját, a korál iskolát, amelynek segítségével konferenciák
keretében megindulhatott az alapszintű kántorképzés az elveszett
kántorok pótlására. A hatvanas évektől fogva fokozatosan épül
ki a kántorképzés rendszere.
A nehezebb években tilos volt a koncerttermekben egyházi és
bibliai tárgyú zeneművet előadni, ezért az egyházzene a templomokba
szorult.
1987 óta megkezdődött a kantátazenés istentiszteletek kialakulása,
amelyeken a kantáták teljes terjedelmükben elhangzanak a liturgiába
beillesztve( pl: Bach kantáták, Handel művek)
A nagy kórusokon kívül az ország evengélikus templomaiban
több mint félszáz énekkar szolgál. Ők használják a kétkötetes
karénekeskönyvet, amely régi mesterek műveit, valamint kortárs
szerzők alkotásait teszik hozzáférhetővé. Az evangélikus egyház
nagy hangsúlyt helyez a kártorképzésre, hiszen az egyházi
év alkalmával mindig más és más énekeket énekelnek, ezekhez
pedig elengedhetetlen a kántor és a lelkész összhangja.
Az egyház több korszerű orgonával rendelkezik, amelyik közül
lehet említeni a Budapest-Deék téri (3 manuálos 44 regiszteres)
templom orgonáját.
Az énekkar szerepe a gyülekezetben, az istentiszteleti szolgálatban
kiemelkedően fontos, hiszen az énekkar puszta létével prédikál.
Adni akarnak, nem elvenni vagy " fogyasztani". Tagjai
egyszerre vesznek levegőt, együtt mozdulnak, közösséget élnek.
Szolgálatukkal Istent dicsérik és az embernek szereznek örömet.
"Énekelni, ha szeretsz, nagyon boldog lehetsz, mert az
ének égi jó "- írja Luther.
A vasárnapi istentisztelet liturgikus rendjében a szószéki
áldás után szerepel:ének vagy karének, amely énekeket az evangélikus
egyház által kiadott énekeskönyvekben lehet megtalálni.
A vasárnapi istentisztelet liturgikus rendjében az Introitus
( a mise változó részeinek egyike, a szertartás első része,
kezdőének /latinul: introitus = bemenetel/ ) zsoltárt a lelkész
és a kar, illetve a gyülekezet váltakozva énekelheti.
A Laudamust a kar énekelheti, majd szintén a szószéki áldás
után szerepel: ének, vagy karének.
Nem minden gyülekezet használja a liturgikus rendet, de azért
nem korlátozódik az ének, az énekkar megszólalási lehetősége,
mert lehet találni olyan helyet, ahol az énekkar a liturgia
szerves alkotóelemeként részt vállalhat az istentiszteletből.Az
istentiszteletet élénkebbé teheti a gyülekezeti ének, és a
kórus váltakozása.Az egyik versszakot a kórus énekli, több
szólamban, a másikat a gyülekezet orgona vagy harmónium kísérettel.(vagy
anélkül)
A szószéki áldás után van helye általában az önálló műnek.
Ez a lehetőség nem azt jelenti, hogy bármi elhangozhat, és
az énekkar azt énekli amit tud, ami éppen a kezénél van.Minthogy
a gyülekezet énekeit gondosan választják ki, az egyházi év
és az igehirdetési alapige figyelembevételével, úgy a kórusművek
kiválasztásánál is ezek a szempontok kerülnek előtérbe. Nem
az a lényeg, hogy nagyszabású, minél többszólamú legyen a
mű, hanem az hogy megerősítse a prédikáció mondanivalóját,
és mintaszerű előadásban hangozzék el.
A Protestáns graduál (a mise válaszos éneke, a liturgia legrégibb
formája) minden ünnepre tartalmaz értékes magyar szövegű,
és nem túl nehéz énekelnivalót. Viszont a gregorián dallamok
másfajta előadási stílust igényelnek ,de ha valaki ráérez
az egyszólamú kompozíciók teljességére és gazdagságára, új
világot fedezhet fel.
Önálló előadásként szokták énekelni a himnuszokat, és a hosszabb
antifonákat(a zsoltáréneklésben egy olyan rövid ének, amelyet
a zsoltár vagy a zsoltárvers előtt és után a zsoltárral azonos
hangnemben énekelnek).
Az introitusok nehezebbek, de csodálatosan meg tudják adni
egy-egy ünnep méltóságát.
Az úrvacsoraosztás alatt helye lehet hálaadó, Jézust dicsérő
kórusműnek. Ilyenkor fokozatosan ügyeljünk arra, hogy ne zavarjuk
meg a szertartást!
|