|
|
Egyházi protokoll és
liturgia |
|
|
|
|
Az egyházi zene - zene, nyelv és kultúra az egyházban |
|
|
|
|
|
|
|
Zsidó felekezet |
|
|
|
A legősibb hangjegyek
már a szentírásban kezdődtek, amikor is a szöveget különféle
hangjegyekkel látták el.
A zenetörténet szerint az úgynevezett egyházi énekek ezekkel
a bibliai hangjegyekkel ellátott Zsinagógai énekekkel állnak
kapcsolatban.
A Tóra felolvasása, és alkalmanként az ehhez kapcsolódó más
szentírási szövegek felolvasása szintén a biblikus hangjegyek
előírása szerint történik.
A Zsinagógai éneknek, amelyeket általában a Kántor intonál,
szintén megvan a maga dallamvilága, amely sokszor földrajzi
helyek szerint változnak.
Általában beszélhetünk arról, hogy a Szefárdi, Spanyolországi,
dél-Európai és Izraeli Zsinagógai dallamvilág különbözik az
ún. Askenázi tehát nyugat-közép és kelet- Európai dallamvilágtól.
A magyarországi Zsinagógai ének is az Askenázi dallamot és az
általános rítusokat vette át.
Maguk a liturgiai énekek és dallamok két nagy csoportba oszthatók:
1. A nagyon régi és hagyományokon alapuló dallamvilág, amelyeket
gyűjtő néven mi-szináj-nak neveznek.
2. Az olyan dallamvilág, amelyek a későbbi helyi hagyományok
alapján alakultak ki.(Egyes ilyenek között a zenetörténészek
a magyar népdalokkal kapcsolatokat fedeztek fel.
A modern Zsinagógai zene, már tekintetbe veszi a kórust, (esetleg
férfi és női kórus) és az orgonát. Ezek bevezetése Ausztriában
Sulzer bécsi főkántor, Németországban Levandovszky, és Franciaországban
Naumburg liturgiai zeneszerző nevéhez fűződik. |
|
|
|
<<
vissza |